Här min nya gitarr! Eller nästan. Blir färdig till sommaren 2021. Byggare Walter Verreydt.
Granlock och fantastisk Brasiliansk Jakaranda. Kliar redan i fingrarna!
Den 5 mars 2020 besökte jag gitarrbyggaren Walter Verreydt i Kessel, Belgien.
2012 köpte jag en av hans gitarrer. Den är byggd med granlock och botten och sidor av mycket vacker flammig lönn. Jag lämnade den nu till Walter för service och justeringar och samtidigt, efter att jag prövat fem av hans gitarrer, beställde jag en ny gitarr som Walter bygger till mig med granlock och Brasiliansk jakaranda.
Walters gitarrer är idag fantastiskt välklingande. Han bygger numera en alldeles egen typ av "lattice-braced construction”, som han själv experimenterat fram.
Gitarrerna är lätta, kraftfulla och klingar som en traditionellt byggd gitarr.
Mycket spännande!
Antagningsprov i gitarr på Musikhögskolan i Malmö, 2-3 mars 2020.
Efter 45 år som lektor i gitarr vid Musikhögskolan i Malmö, gick jag i pension i juni 2019. Trots det frågade Göran Söllscher hösten 2019, om jag kunde tänka mig att medverka i juryarbetet vid antagningen i mars 2020. Arvodet var skamligt lågt, men jag tackade ja och som syns på bilden nedan så bestod juryn, förutom mig själv, av Göran Söllscher och David Hansson.
David Hansson som nu, på ett förträffligt sätt, har ersatt mig som lärare i klassisk gitarr vid musikerutbildningen på Musikhögskolan i Malmö.
Det blev två helsköna dagar med härliga kolleger!
Per Sonnerup har precis justerat banden och stränghöjden på min Bolin, altgitarr från 1981 och dessutom limmat stallet på min Ahlborg, gitarr från 2011. Båda är nu åter i spelbart skick.
Som alltid ett mycket bra jobb av Per !
Nya transkriptioner
Mallorca och Córdoba av Isaac Albeniz
Gunnar Spjuth (född 1952) är en av Sveriges många fina gitarrister, med studier i Malmö, London, Italien, Schweiz och med debut i Stockholm 1976. Han är pedagog vid Musikhögskolan i Malmö och har gett ut tre skivor tidigare.
Han visar med sin nya CD, ”Beauties for the Guitar”, ett mycket moget och övertygande spel. Man skulle lätt tro att en sådan skiva bara rymmer väl kända pärlor, men icke: Spjuth har sina egna smultronställen, och repertoaren spänner från Robert de Visées A-dursvit från slutet av 1600-talet till Alan Thomas Vaggsång (2008).
Visst är många av tonsättarnamnen kända: Albeniz, de Falla och Pujol, men här spelas inte de allra mest kända verken av dem – bara Tarregas Lagrima hör dit. Betydligt mindre kända är smultronen av Har rison Birtwistle, Michael Berkeley och Ernest Shand. Spjuth spelar underbart rent, fylligt, musikaliskt och genomtänkt. Man kan dessutom i datorn njuta av en bonusvideo där han spelar Albeniz Rumores de la Caleta i en fallfärdig lada.
SJ
Ur Hifi Musik nr 10 OKTOBER 2018
Gunnar Spjuth
Beauties for the guitar
Euterpe Musica EMCD1720
Gunnar Spjuths skivutgivningar kommer med genomsnittligt cirka 10 års mellanrum, men man har vant sig vid att märka att det alltid är ett högklassigt arbete som ligger bakom innan skivan är färdig att presentera. Föredömligt är ordet som man kommer att tänka på, och det är ju då också naturligt att Spjuth har en viktig roll som lärare för unga gitarrister, en roll som troligen tar större delen av hans tid mellan inspelningarna. Många av hans elever har också omvittnat hur de av Gunnar Spjuth fått viktig kunskap i en så central sak som tonbildning. Och när jag lyssnar på den nya skivan slås jag av att jag knappt kan påminna mig någon annan gitarrskiva där tonen genomgående är så klar och välansad.
En del av musiken på skivan kräver också att tonbildningen är på högsta nivå, och särskilt tycker jag att Gunnar Spjuth briljerar i Maximo Diego Pujols Verde Alma och Michael Berkeleys Impromptu, där enstaka toner tillåts vila i luften och vibrera till sin fulla potential. Repertoaren på skivan har kanske ingen annan röd tråd än att det är vackra kompositioner, ”Beauties”, och kanske är de några av Gunnar Spjuths egna favoriter. Jag brukar vanligtvis reagera negativt på om en skivrepertoar rymmer alltför många publikfriande encore-nummer, men när framförandet är så vackert som här så kapitulerar jag!
En annan viktig komponent för en lyckad skivinspelning är naturligtvis hur musiken fångas upp. Jörgen Tånnander som driver skivbolaget Euterpe har som vanligt skapat en mycket klar ljudbild med inspelning i Rosenbergsalen på Musikhögskolan i Malmö. Som kontrast till den verkliga inspelningssalen har Gunnar Spjuth även bjudit på en videoinspelning av ett av spåren på skivan, Albeniz Rumores de la Caleta, där han spelar sittande på höskulle i en gammal fallfärdig lada! Skivomslaget visar också upp denna lada i ett vackert fotografi där hö, gitarr och ladans bräder samspelar i en brungul färgskala. Sammantaget får jag säga att skivtiteln, Beauties for the guitar, är mycket välpassande: vackra kompositioner spelade med en utsökt, smakfull ton och teknik, uppfångat med en högklassig inspelningsteknik – fantastiskt helt enkelt!
ROLF NILSÉN
Ur Svenska gitarr- och lutasällskapet 2/2018
Här en recension av min senaste CD från Japanska gitarrmagasinet Gendai Guitar.