Gunnar Spjuth

”The Swedish guitarist Gunnar Spjuth was an outright favourite from the start and the winner of the contest. A student of the Malmö school he is a player of immense potential, and like the victors of any responsibly run contest he stood out on the grounds of sheer character – his ability to communicate fluently his urgently impelled feelings to his audience. He was particularly succesful in the compulsory work for the finale; Frank Martins sweet Four Short Pieces”.
Bryce Morrison, Music and Musicians London

”Gunnar Spjuth viste med udførelsen af desse værker, hvordan han forener en teknisk overlegsen instrumentalfærdighet med en ingående sans for musikkens opbygning og forløb. Opbygningen af helheden, balansen mellem detaljerene og overgangene er præget af en stor musikers forståelse for kunstartens væsen”.
Jens Brincker, Berlingske Tidende Köpenhamn

Köper man tio LP-skivor per år bör åtminstone en ha etiketten Malmö Audio Produktion och Gunnar Spjuth, guitar – är just en sådan måsteskiva. På omslaget sitter Spjuth på en parkbänk och spelar. Nära naturen lite så där lummigt exotiskt. Tillskriver utan tvekan den gängse bilden av klassisk gitarrmusik. Tror man…..
Innan Gunnar Spjuth vässar udden i samtliga tolkningar. Första sidans musik av spansk härkomst – Isaac Albeniz och Enrique Granados – kokar under skinnet.
B-sidan ger andra aspekter, som inneburit en viss strömkantring under 1900-talet, av gitarrmusiken. Spjuths gitarr har nio liv. Den har en viril och aggressiv egenart med drömsk och meditativ motsats som till exempel i Rolf Martinssons ”Reflexer op.15”.
Mikael Strömberg, Aftonbladet Stockholm

”Till denne gitarrists viktigaste förtjänster hör förmågan till stor klanglig variation:
när den sjungande tonen avbryts av en fokuserad fränhet, inbjuds lyssnaren att skärpa uppmärksamheten inför den närmast disparata tonvärld som 1950-talet fört med sig”
Matti Edén, Sydsvenska Dagbladet Malmö

”Gunnar Spjuth spelar lika genomtänkt och musikaliskt i vilken stil det vara månde. Det var ljuvligt att höra hans tolkningar av Villa-Lobos tre preludier, där hans artisteri firade triumfer, och hans läckra Granados musik. Där visades till fullo det som är Spjuths adelsmärke: att söka utvinna maximalt ur ett verk, att våga och kunna ta ut de konstnärliga svängarna”
Sixten Nordström, Arbetet Malmö

”Det var således en verkligt engagerande gitarrkväll, precis så avspänd och chosefri en konsert skall vara. Avslappnat och med humor förtalte Gunnar Spjuth mellan raderna om gitarrspelandets nöjen och kval.
– Innan ni kom var det inga problem att stämma, men nu är det för varmt, Anmärkte han torrt med en glatt spelfull blick, på en stor och efter den första soldagen, ångande het publik”.
Daniel Rydén, Sydsvenska Dagbladet Malmö

”..cette rare anthologie séduira aussi pour l´itnterprétation qui nous est donnée: fluide et de trés belle qualité technique et saveur musicale. Le plaisir d´ecoute est au rendez-vous”!
Francoise Objois, Cahier de La Guitare France

”Lo svedese Gunnar Spjuth impernia su un suono molto duttile ed espressivo fraseggi accurati, condotti con signorile raffinatezza. Si ascolta un modo di far musica d´altri tempo, d´ascendenza segoviana, per intenderci. Un moda che poneva in primo piano la poesia della pagina eseguita, con sentimento. Un modo che spesso si rimpiange nelle escuzione dell´ultima e più agguerrita generazione di interpreti.”
Elena Caneva, Sei Corde Italia