Gunnar Spjuth

Nov 2013

Konsert med gitarrister från Musikhögskolan i Malmö

faärdig affisch 2
Malmö Rådhus tisdagen den 19 november kl. 19.00

Musik från Spanien, Latinamerika och Frankrike
Medverkande gitarrister:
Ola Falck, Alvi Joensen, Robin Jämtgård, Anton Nilsson, Max Näpel,
Delaram Shariat, Miska Siilin, Torbern Sonnek

FRI ENTRÉ, VÄLKOMNA!

Recension Ny CD

Recension i OPUS 50 nov 2013

Hege Waldeland, cello
Gunnar Spjuth, gitarr
Euterpe Musica 1316 

BETYG
★★★★★
LJUD
★★★★★

ENERGI OCH FINESS
CELLO AND GUITAR

”Det finns två tydliga klangidiom för klassiska gitarrister idag. Dels den äldre skolan med en svagare, mjukare klang och med gitarrer i samma tradition som Antonio Torres byggde redan i mitten av 1800-talet. Å andra sidan latticegitarrerna som Greg Smallman gjorde så populära på 80-talet, med ett tunnare lock och därför betydligt spetsigare och, i värsta fall, banjolik ton men med mer volym. 
    Det räcker med att Spjuth sätter an första anslaget för att man ska höra vilken tradition han följer. Min känsla är att han hellre skulle använda Smallmangitarrer som brasved, än att spela på dem. Och tur är väl det för i mina öron finns det ingen gitarrist i Sverige idag med en vackrare ton och starkare uttryck helt i Segovias anda.
    Skivan är verkligen en guldgruva för intresserade i denna lite aparta instrumentkombination och duon premierar här inte mindre än tre nyskrivna verk. Dels den lyriska vackra sviten
Sonnenuhr (Solur) och den lite mer svårtillgängliga Serenad i Sommarnatten av Staffan Storm och dels stycket Twins av Rolf Martinsson. Det senare är en suggestiv svit där stämmorna på ett intrikat sätt flätas in i varandra. Inte lättsamt, inte tungt men med substans, ett perfekt stycke kammarmusik!
   Att Gnattalis Sonat, som har en fot i den Brasilianska folkmusiken medan den andra stampar takten till jazz, har en en härligt drivande cello och ett skönt sväng, medan De Fallas Nana har blivit min 5-årige sons favoritstycke (bara en sådan sak) gör detta till en verklig favorit bland kammarmusikinspelningar.”

DAVID HÄRENSTAM